Prasidėjus diskusijoms dėl valstybės išlaidų samdant advokatus tarptautinio arbitražo bylose, Seimo Pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė reiškia įsitikinimą, kad siūlymas mažinti tokias išlaidas yra racionalus ir teisingas, ir stebisi opozicijos raginimais to nedaryti.
„Teisinis atstovavimas tarptautinio arbitražo byloje valstybei gali kainuoti ir dešimtis milijonų eurų, jeigu byla trunka ne vienerius metus.
Iki šiol čia labai trūko tvarkos ir koordinavimo. Tai kuria dirvą neūkiškumui ir galimiems piktnaudžiavimams“, – komentuoja parlamentarė.
Ji remiasi Seimo Audito komiteto išvada, kad viešieji pinigai už teisinį atstovavimą neretai gali būti tiesiog švaistomi.
„Išorės teisinės paslaugos dažnai perkamos neįvertinus visų įmanomų alternatyvų, o jų poreikis ir nauda – sunkiai pamatuojami.
Kadangi tokių paslaugų įsigijimui dažnai netaikoma įprastinė viešųjų pirkimų tvarka, kyla abejonių dėl jų įkainių pagrįstumo. Be to, jos dubliuoja kai kurias valstybės institucijų teisininkų funkcijas. Perdavus tas funkcijas valstybės institucijoms, jos būtų atliktos ne prasčiau – ir valstybei atsieitų daug pigiau“, – įsitikinusi socialdemokratė.
„Todėl ir siūloma steigti kompetencijų centrą, pavyzdžiui, Teisingumo ministerijoje, kuris koordinuotų atstovavimą valstybei tarptautiniuose teisminiuose ginčuose, leistų spręsti, kuriose bylose valstybė pajėgi ginti savo interesus vidiniais teisiniais pajėgumais, o kur jai reikia pastiprinimo iš išorės“, – komentuoja R. Budbergytė.
Ragina nemenkinti valstybės institucijų
R. Budbergytė primena, kad vykdydami plačiai išreklamuotą valstybės tarnybos reformą, konservatoriai žadėjo, jog ministerijose dirbs aukščiausios kvalifikacijos specialistai, – bet dabar jau kalba priešingai.
„Kai konservatorių politikai sako, kad ministerijų teisininkai negabūs, nepajėgūs, jie iš esmės sako, kad negalime pasikliauti mūsų pačių institucijomis, taigi jas menkina.
Nesunku suprasti, kieno interesai pajudinami, kai siūloma mažinti paslaugų pirkimą iš didelių teisės kontorų. Galima prognozuoti, kad šie interesai bus aršiai ginami“, – įspėja parlamentarė.
Anot R. Budbergytės, blogiausia tai, kad valstybės teisinio atstovavimo procesuose neformuojama bendra praktika.
„Neįmanoma sukaupti bendros patirties ir kompetencijų, kai valstybės teisinis atstovavimas taip išblaškytas ir perduotas į įvairias rankas.
Formuojamos skirtingos pozicijos, o tai ilgainiui gali nulemti ir skirtingos teismų praktikos formavimąsi valstybės interesų gynimo srityje atskirose ministerijoms pavestose valdymo srityse“, – pabrėžia socialdemokratė.
„Siūlomos reformos tikslas juk nėra staiga, per vieną dieną, visiškai atsisakyti išorės teisininkų paslaugų.
Turime auginti kompetencijas viešajame sektoriuje ir siekti, kad tarptautinio arbitražo bylos valstybei nekainuotų tiek, kiek iki šiol, – skandalingai daug.
Keista, kad konservatorių politikai taip nepasitiki valstybės gebėjimu šią akivaizdžią problemą spręsti“, – sako Seimo Pirmininko pavaduotoja R. Budbergytė.