Tomas Bičiūnas. Naujas Pedagogų karjeros modelis, arba kaip mokytoją išvyti iš darbo

Tomas Bičiūnas. Naujas Pedagogų karjeros modelis, arba kaip mokytoją išvyti iš darbo

Švietimo, mokslo ir sporto ministerija parengė naują Pedagogų karjeros modelio projektą. Planuojama, kad naujoji mokytojų kvalifikacijos kėlimo tvarka įsigalios 2024 m. ir pakeis 2008 m. patvirtintą, tačiau nuolat po truputį keičiamą ir morališkai pasenusią tvarką. Vos dienos šviesą išvydęs ministerijos paruoštas kvalifikacijos kėlimo projektas susilaukė neigiamų vertimų ir kritikos. Maža to, jis iš esmės neatitinka kai kurių Susitarimo dėl Lietuvos švietimo politikos (toliau - Susitarimas), kurį pasirašė parlamentinių partijų vadovai, nuostatų.

Naujame modelyje numatyta, kad neliks mokytojo metodininko kvalifikacijos, bet atsiras patyrusio mokytojo sąvoka. Mokytojo eksperto kvalifikacija liks, tačiau savo žinias ir kompetencijas mokytojai ekspertai turės iš naujo įrodinėti kas 5 metus. Daugiausia kritikos naujajam mokytojo karjeros modeliui tenka dėl nustatytų procentinių ribojimų, pagal kuriuos nustatomos kvalifikuotų mokytojų skaičiaus lubos savivaldybėse.

Projekte numatyta, kad savivaldybėje patyrusių mokytojų negalės būti daugiau nei 30 proc., o ekspertų turės būti ne daugiau nei 3 proc. nuo visų mokytojų skaičiaus. Susitarime dėl Lietuvos švietimo politikos kalbama apie naują, kaimo ir miesto vaikams prieinamą bendrojo ugdymo kokybės standartą, tačiau aukštesnės kvalifikacijos mokytojų skaičiaus savivaldybėje ribojimas to tikrai neužtikrins.

Maža to, aukštesnės kategorijos specialistų bendro skaičiaus ribojimas savivaldybėse gali turėti įtakos subjektyviam jų paskirstymui savivaldybės kaimo ir miesto mokyklose. Neatmestina tikimybė, kad aukštesnės kvalifikacijos mokytojai bus telkiami visuomenės prieštaringai vertinamoje „Tūkstantmečio mokyklų“ programoje.

Partijų vadovų pasirašytame Susitarime sakoma, kad mokytojų kvalifikacinės kategorijos bus susietos su mokytojų veiklos vertinimu ir aukštojo mokslo kvalifikaciniais bei mokslo laipsniais, tačiau naujajame Pedagogų karjeros modelio projekte ryšio tarp aukštojo mokslo kvalifikacinių laipsnių ir mokytojų kvalifikacinių kategorijų nematyti. Tiesa, Susitarime tai numatyta pasiekti iki 2027 m., tad bent teorinė galimybė įgyvendinti šį uždavinį yra.

Nors Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai nuolatos kalba apie būtinybę bendrauti su švietimo bendruomene, profesinėmis sąjungomis, dažniausiai nauji projektai pateikiami aptarti tik juos sukūrus. Taip nutiko ir su naujuoju Pedagogų karjeros modeliu. Neabejoju: jei į jo kūrimą būtų įtraukta bendruomenė, profesinės sąjungos, tiek triukšmo tikrai nebūtų, nes toks projektas, kokį turime šiandien, tiesiog niekada net nebūtų išvydęs dienos šviesos.

Stebina ne tik pats dokumentas, teikiamas ir rengtas iš galios pozicijų, bet ir ministerijos atstovų komentarai apie jį. Dažnai susidaro įspūdis, kad ministerijos vadovai gyvena kitoje realybėje. Pavyzdžiui,  kalbėdami apie būtinybę mokytojams ekspertams kas 5 metus iš naujo įrodinėti savo kompetencijas, valdininkai sako nematantys nieko blogo, jeigu mokytojai ekspertai, savo savivaldybėje „netilpę“ į 3 proc. kvotą, turės dalyvauti konkursuose kitose, gretimose savivaldybėse.

Tokia su realybe prasilenkianti vizija apskritai gali lemti tai, kad mokytojai mes darbą mokykloje ir išeis dirbti kitose srityse. Ministerijos atstovai įsivaizduoja, kad naujam 5 metų ciklui mokytojas kraustysis į kitą savivaldybę? Ar kasdien iš varganos mokytojo algos savo transportu važinės į kitą rajoną?

Kiekvienas planuojame ir projektuojame savo karjerą. Tą daro ir mokytojai, tačiau kodėl jie turėtų rinktis darbą mokykloje, jei perspektyvos tokios neaiškios ir grėsmingos? O mokytojų vis labiau trūksta. Jei ministerijos atstovai mano, kad šalies rajonuose minios mokytojų varžosi tarpusavyje dėl prestižinių darbo vietų, tai šiuos valdininkus ir ministerijos vadovus laikas sugrąžinti į realybę: jau dabar daugelis mokyklų neranda trūkstamų mokytojų.

Trūkstant adekvataus situacijos supratimo ir vertinimo, norisi patiems Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos specialistams pasiūlyti tokį karjeros modelį, kokį jie siūlo mokytojams. Kas penkerius metus atliekama ministerijos darbuotojų atestacija ir konkursinis vertinimas visus greit sugrąžintų į realybę.

Susiję straipsniai

Close